Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/a/f/6/vitashop.se/httpd.www/project/base/controllers/about/about.php on line 91 Vitashop.se - om oss

Köpvillkor Vitashop Sverige


1
Allmänt
1.1
Dessa villkor/avtal gäller mellan dig som konsument/kund och företaget Vitashop Sverige som är en bifirma till MJ Gruppen AB med organisationsnummer 556940–9724. Villkoren gäller när du som konsument/kund gör köp i vår webbshop med domännamnet https://vitashop.se med undersidor.
1.2
Företagets adress: MJ Gruppen AB/Vitashop Sverige, Box 39, 518 21 Sandared.
1.3
Bankgiro: 249-5463/Swish-nummer: 123 290 69 72
1.4
E-postadress: support@vitashop.se
1.5
Telefonnummer: 070 - 750 21 18
1.6
Telefontid kundservice: 10-12 samt 14-16 helgfri vardag.
1.7
Vitashop Sverige följer de lagar och regler som förekommer på den svenska marknaden.
1.8
All information, texter, bilder etc. som förekommer på webbplatsen ägs av Vitashop Sverige eller dess licensgivare enligt de lagar och regler som förekommer på marknaden i Sverige. Det betyder att ingen kopiering eller användande av det som förekommer på webbplatsen får ske utan skriftligt medgivande från Vitshop Sverige.
2
Produkter
2.1
De produkter som tillhandahålls av Vitashop Sverige är godkända att försälja och använda inom Sverige. Produktbilder kan inte ses som en komplett information då inte alltid alla sidor visas av exempelvis en burk med vitaminer. Vitashop Sverige ansvarar inte för information som kommer från våra leverantörer/tredje part då företaget använder deras produktinformation.
2.2
Vitashop Sverige granskas av kommunens livsmedelsinspektör en gång per år.
2.3
Produkterna skall inte ersätta läkarvård utan kan endast ses som ett komplement till råd från läkare/terapeut för att behålla sin friskhet. Om läkare har konstaterat att konsumenten lider brist på något ämne som exempelvis kalcium kan dock produkter, i samråd med ansvarig läkare, inhandlas hos Vitashop Sverige för att korrigera den bristen.
2.4
Produkterna kan inte ses som ett alternativ till en varierad kost enligt de Nordiska Näringsrekommendationerna NNR utan endast som ett komplement för att bevara individens friskhet tillsammans med en hälsosam livsstil.
2.5
Kunden bör följa rekommenderade dagliga doser som anges på produkternas förpackningar. Information om övre långvariga doseringar, som gäller för de flesta individer, dock inte alla, kan laddas ner här. Vitashop Sverige kan inte hållas ansvariga om kunden överdoserar olika ämnen.
2.6
De som vill bli gravida, är gravida eller ammande bör kontakta läkare eller annan relevant sjukvårdspersonal alternativt kontakta livsmedelsverket innan kunden använder produkter från Vitashop Sverige såsom exempelvis kosttillskott, örter etc.
2.7
Produkterna skall inte ses som läkemedel eller att produkterna skulle kunna bota någon sjukdom. Vid olika sjukdomar skall kunden rådgöra med ansvarig läkare eller relevant sjukvårdspersonal innan kunden använder produkter från Vitashop Sverige såsom exempelvis kosttillskott, örter etc.
3
Priser och betalning
3.1
De priser som anges för varje produkt i webbshopen är i svenska kronor inklusive moms. I dessa priser ingår inte betalnings- och fraktavgifter, vilka framkommer tydligt i samband med beställningen.
3.2
I samband med beställningen så väljer kunden bland de betalningssätt som finns i webbshopens kassa. Normala betalningsvillkor betyder att betalning skall vara Vitashop Sverige tillhanda 10 dagar efter det att kund erhållit sin beställning vilket även framkommer på fakturan.
3.3
Vitashop Sverige äger dock rätt att neka kund kredit efter upplysning om ekonomisk status hos kreditupplysningsföretag. Vi kommer då att meddela kunden detta och kunden har då möjlighet att göra en förskottsbetalning. Vi skickar då ut ett mail med en faktura. Om en kreditupplysning har skett kommer du som kund att upplysas om detta.
3.4
På fakturan framkommer när betalningen skall vara Vitashop Sverige tillhanda. Om betalning uteblir kommer Vitashop Sverige att agera enligt följande:
1. Först skickas en betalningspåminnelse med en avgift om 60 kr
2. Därefter skickas ett inkassokrav med en avgift om 180 kr
3. Därefter skickas en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogdemyndigheten med en avgift om 680 kr
4. Tills sist ansökan om stämning i tingsrätten med en avgift om 900 kr. I tingsrätten tillkommer utredningsarvode vilket främst är arvode för ombud/eget arbete.
5. Ränta tillkommer på ovanstående
4
Rabatter och kampanjer
4.1
Vitashop Sverige erbjuder ibland rabatter eller kampanjer för olika produkter. Dessa förmånligare villkor kan när som helst återkallas av företaget vilket då meddels på webbplatsen genom att ordinarie villkor då återställs. Erbjudanden eller kampanjer gäller under en begränsad tid eller så länge lagret räcker.
5
Kunduppgifter
5.1
Vitashop Sverige hanterar kundens personuppgifter enligt GDPR, dataskyddsförordningen som gäller från och med 25 maj 2018.
5.2
Kunden kan inte fylla i sitt personnummer för att sedan ladda ned fullständig adress då det inte är tillåtet enligt ett beslut taget av Datainspektionen. Anledningen är att Vitashop Sveriges webbplats inte skall kunna användas för att söka efter någon annans personuppgifter.
5.3
Vitashop Sverige rekommenderar att kunden skapar ett användarkonto innan kunden handlar på webbplatsen.
5.4
Kunden ansvarar för att kundens kontaktuppgifter är rätt ifyllda. Om kunden har fyllt i felaktiga adressuppgifter och paketet har lämnat Vitashop Sverige är kostnaden 180 kronor för att ändra uppgifterna i efterhand.
5.5
Kunden ansvarar för att ingen obehörig kan logga in på kundens specifika konto. Inloggningsuppgifter skall därför förvaras på ett säkert sätt. Kunden skall omgående meddela Vitshop Sverige om det finns misstanke om att en obehörig fått tillgång till inloggningsuppgifterna. Kunden är annars ansvarig för eventuella köp som görs innan anmälan är gjord
5.6
Om Vitashop Sverige misstänker att kunden missbrukar sitt användarkonto eller bryter mot köpvillkoren äger företaget rätt att stänga av kunden.
5.7
Vitashop Sverige äger rätt att tilldela kunden nya inloggningsuppgifter.
5.8
Vitashop Sverige kommer att använda av kund angiven e-postadress för mejlutskick till kund avseende information om produkter och erbjudanden. Det finns i mejlen möjlighet att tacka nej till fortsatta mejlutskick genom att klicka på mejlens avbeställningslänk.
6
Beställning/köpavtal
6.1
För att kunna göra köp i webbshopen måste kunden ha fyllt 18 år samt acceptera köpvillkoren genom att kryssa i en ruta. Genom att kryssa i rutan acceptera kunden det som framkommer i köpvillkoren och förbinder sig därmed att följa villkoren i sin helhet.
6.2
Vitashop Sverige reserverar sig för eventuella felaktigheter på webbplatsen avseende bilder, produktinformation, texter, teknisk specifikation, priser (exempelvis valutaförändringar). Vitashop Sverige äger rätten att korrigera/uppdatera sådana eventuella felaktigheter vid tidpunkt som passar företaget. Skulle det mot förmodan förekomma felaktiga prisuppgifter kommer Vitashop Sverige naturligtvis att meddela kunden detta och invänta kundens godkännande innan beställningen slutförs eller avbryts.
6.3
Vitashop Sverige reserverar sig för felaktig information om att en vara finns till försäljning då den är slut i lager.
6.4
Vitashop förbehåller sig rätten att ta upplysning på kund avseende adressuppgifter, betalningsanmärkningar, inkomst samt andra relevanta uppgifter för att minska företagets ekonomiska risk vilket i förlängningen kan betyda att Vitashop Sverige eventuellt nekar kunden köp.
6.5
Ett avtal om köp har ingåtts först då Vitashop Sverige har bekräftat beställningen med ett ordererkännande via e-post. Denna orderbekräftelse skall sparas av kunden om kunden behöver kontakta kundservice. Observera att det mejl som skickas ut i direkt samband med beställningen inte är ett ordererkännande utan ordererkännandet skickas via e-post till kunden efter det att ordern har granskats vilket i normala fall sker samma dag eller dagen efter beställningen. Kontrollera paketets innehåll för att se att det stämmer överens med din orderbekräftelse.
7
Ångerrätt
7.1
Kunden har rätt att ångra sitt köp under vissa förutsättningar.
7.2
Kunden kan alltid återkalla sin beställning innan ordererkännandet skickats ut. Om kunden då har betalat i förskott kommer Vitashop Sverige att återbetala orderbeloppet.
7.3
Efter det att ordererkännandet skickats ut gäller inte ångerrätten kosttillskott, hälsokost och andra produkter som räknas till livsmedel. Ångerrätten gäller inte heller varor med bruten försegling som exempelvis produkter för kroppsvård, kosmetiska produkter eller liknande produkter. Ångerrätten gäller inte heller varor som exempelvis DVD, CD eller andra produkter med försegling om denna försegling har brutits av konsumenten. Ångerrätten gäller inte heller varor med digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium, exempelvis som nedladdning på internet. Ångerrätten gäller inte heller kulturevenemang och idrottsevenemang. Ångerrätten gäller inte heller varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel. Vad gäller intimprodukter som exempelvis underkläder, badkläder, strumpor, strumpbyxor kan dessa endast returneras om varan är oanvänd, förseglingen obruten och alla etiketter sitter kvar. När kunden beställer en vara som där ångerrätten inte gäller kommer kunden att få tydlig information om vad som gäller. Om en vara är förseglad får denna försegling inte vara bruten om kunden vill ångra sitt köp genom att utöva sin ångerrätt. Paket som kunden inte hämtar ut hos ombud faller inte inom ramen för ångerrätten. Vitashop Sverige har rätt att debitera kunden 250 kr i avgift för nedlagt arbete och avgifter för exempelvis frakt. Paket som inte hämtas ut faller inte inom ramen för ångerrätten. Kunden måste alltså hämta ut paketet för att nyttja ångerrätten. För övrigt gäller följande nedan.
7.4
Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans. Ett distansavtal är ett avtal du ingår utan att träffa säljaren, exempelvis när du handlar på nätet. Ångerfristen börjar löpa från dagen du tar emot varan. Kunden har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl. Konsumenten måste ha skickat sitt meddelade om ångerrätt innan ångerfristen löpt ut.
7.5
Konsumenten har rätt att undersöka varan. För att veta om kunden vill ha en vara måste kunden kunna undersöka den. Kunden får inte använda en vara eller hantera den på ett sätt som inte är nödvändigt. Gör kunden det kan Vitashop Sverige kräva ersättning för varans värdeminskning.
7.6
Vill du utöva ångerrätten ska du till Vitashop Sverige skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda köpet/avtalet. Detta meddelande skickas företrädesvis via e-post och skall vara Vitashop Sverige tillhanda inom 14 dagar från det att kunden tog emot varan. Bifoga då fakturan där alla uppgifter om köpet framkommer. Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något
7.7
När du ångrar ett köp ska du skicka tillbaka varan till Vitashop Sverige inom 14 dagar. Om du kan visa att du har returnerat varan har du rätt att få pengarna tillbaka, även om varan ännu inte har kommit fram till Vitashop Sverige. Konsumenten ska betala returfrakten vid ångrat köp. Det är upp till konsumenten att själv bestämma hur varan ska skickas tillbaka men det är konsumenten som har ansvar för varan tills den når Vitashop Sverige, alltså även under transporten. Är det däremot fel på varan handlar det om en reklamation, var god se nedan. Då är det Vitashop Sverige som ska stå för returfrakten.
7.8
Kunden ska kunna visa att varan är köpt hos Vitashop Sverige. Spara därför ordererkännande eller faktura samt kvitto på betalning. Ett kvitto är det bästa sättet att bevisa detta. Om konsumenten kan bevisa köpet på något annat sätt ska det också accepteras, till exempel med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip.
7.9
Konsumentverkets ångerblankett kan hämtas här
8
Leverans och transport
8.1
Leveranssätt och priser framkommer i webbshopen och sker huvudsakligen med Postnord. Vitashop levererar i nuläget endast inom Sverige.
8.2
Varor som finns i lager, vilka framkommer vid beställningen, levereras så snart det är möjligt vilket betyder att paketet vanligtvis lämnar Vitashop Sverige 1-3 helgfria vardagar efter det att beställningen är gjord. Den förväntade leveranstiden är angiven på orderbekräftelsen. Skulle det ändå mot förmodan vara som så att någon produkt är restnoterad skickas paketet när alla varor finns i lager. Vi förbehåller oss rätten att ta bort restnoterade produkter från ordern.
8.4
Paketet skall dock vara kunden tillhanda inom 30 dagar från det att kunden gjort sin beställning och Vitashop Sverige därefter har skickat en orderbekräftelse.
8.5
Paket skickas direkt till kundens adress eller till närmaste postombud där kunden kan lösa ut försändelsen. Om kunden skall lösa ut paketet hos postombud skall det göras inom den angivna tiden som normalt är 14 dagar. I normalfallet skall giltig legitimation uppvisas samt ordernummer. Avisering som upplyser kunden var och när paketet skall avhämtas aviseras med hjälp av e-post, vanlig post eller sms.
8.6
Varan anses vara levererad när den kommit fram till kundens adress eller då kunden hämtat ut den hos postombudet. Kontrollera paketets innehåll för att se att det stämmer överens med din orderbekräftelse.
8.7
Paket som inte hämtas ut hos postombudet inom angiven tid skickas tillbaka till Vitashop Sverige. De flesta försändelser ligger normalt kvar hos ditt postombud i 14 dagar eller enligt avisering. Kostnader för paket som inte hämtas ut samt kostnader för denna hantering debiteras kunden med 250 SEK. Paket som inte hämtas ut faller inte inom ramen för ångerrätten. Kunden måste alltså hämta ut paketet för att nyttja ångerrätten.
9
Försenad leverans till kund
9.1
Kunden skall anmäla försenad leverans senast 10 dagar efter förväntat leveransdatum till postombudet genom att mejla Vitashop Sverige på mejladress support@vitashop.se
9.2
Vitashop Sverige har inte rätt att få betalt - gäller vid faktura - innan kunden har fått varan levererad vilket betyder att kunden alltså kan hålla inne betalningen tills varan är levererad. Varan anses vara levererad när den kommit fram till kunden.
9.3
Normalfallet är att Vitashop Sverige måste leverera varan men i undantagsfall kan det finnas hinder som gör att företaget inte behöver fullfölja affären.
9.4
Kunden har rätt att häva köpet om förseningen har stor betydelse för konsumenten. Kunden kan häva köpet då 30 dagar har passerats från datum för orderbekräftelsen.
9.5
Vitashop Sverige kan bli skyldig att betala skadestånd till konsumenten för de kostnader som har orsakats av förseningen. Detta gäller dock inte om Vitashop Sverige kan visa att förseningen låg utanför vår kontroll. Olika förseningar ger konsumenten rätt till olika kompensation. Om en beställd bröllopsklänning blir försenad och levereras efter bröllopet kan konsumenten ha rätt att häva köpet och få skadestånd. En beställd bok som levereras för sent ger normalt inte samma kompensation.
9.6
Vitashop Sverige kan även hållas ansvarig för förseningar som beror på tredje part såsom postleverantören. I så fall får Vitashop Sverige kräva ersättning av tredje part.
9.7
Se avsnitt 11 som handlar om Force majeure.
10
Reklamation
10.1
Om Vitashop Sverige sålt en produkt till en konsument som det sedan visar sig vara fel på, är vi skyldiga att ta emot konsumentens reklamation (klagan).
10.2
Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället under förutsättning att inte bäst före datum gått ut när det gäller produkter som räknas till livsmedel.
10.3
Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från det att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.
10.4
För att Vitashop Sverige ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt, till exempel ett tillverkningsfel.
10.5
Vitashop Sverige kan inte anses vara skyldig att åtgärda fel som beror på att kunden har hanterat varan på ett felaktigt sätt.
10.6
De första sex månaderna är konsumentskyddet extra starkt. Då är det Vitashop Sverige som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om Vitashop Sverige ska undvika ansvar. Om Vitashop Sverige inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska Vitashop Sverige utgå från att felet är ursprungligt och att det är vårt ansvar.
10.7
Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till Vitashop Sverige, men har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta Vitashop Sverige så att vi kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till oss så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten. Vitashop Sverige betalar frakten vid godkända reklamationer.
10.8
Vitashop Sveriges skyldigheter för ursprungliga fel och när konsumenten har reklamerat inom tre år är att vi kommer att reparera felet, byta till en ny, felfri vara, ge prisavdrag, låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka, ge ersättning för reparation, låta konsumenten hålla inne betalning eller ge skadestånd. Vilket som kommer att väljas är dock beroende på vilken typ av vara det gäller. Vitashop Sverige strävar efter att kompensera kunden inom 30 dagar från det att reklamationen är mottagen och godkänd men ibland kan det ta längre tid beroende på olika omständigheter.
10.9
Konsumenten måste försöka begränsa förlusten eller skadan. Till exempel får konsumenten inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Använder konsumenten ändå varan får konsumenten betala motsvarande del av förlusten. Om ersättningen blir orimligt stor för Vitashop Sverige kan den jämkas, det vill säga sänkas till en rimlig nivå. Vid eventuell jämkning tar man hänsyn till företagets ekonomiska förhållanden samt företagets och konsumentens försäkringar.
10.10
Vitashop Sverige förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig.
10.11
Konsumentköplagen gäller och Vitashop Sverige följer rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Konsumentköplagen hittar du här
11
Garanti
11.1
Vissa av Vitashop Sveriges varor kan omfattas av garanti och i så fall anges detta på webbplatsen eller i dessa villkor. Som garantibevis gäller faktura eller orderbekräftelse.
12
Länkar
12.1
Vitashop Sverige kan ibland länka till andra webbplatser samtidigt som andra webbplatser kan länka till Vitashop Sveriges webbplats. Vitashop Sverige kan inte ta ansvar för eventuella problem som skulle kunna uppstå på grund av detta.
13
Force Majeure
13.1
Vitashop Sverige ansvarar inte för förseningar som beror på extraordinära händelser som faller inom ramen för force majeure. Omständigheter som faller inom ramen för force majeure ska medföra befrielse från skadestånd och andra påföljder.
13.2
Med force majeure avses vanligen krig, upplopp, brand, naturkatastrofer, explosioner, strejk, nya lagar som förbjuder fullföljandet av avtalet, och liknande. Även sjukdom, staters och organisationers ageranden, finanskriser, undantagstillstånd, tekniska problem som exempelvis fel på elnätet eller datanätet faller inom denna ram.
13.3
Vitashop Sverige kommer efter bästa förmåga att informera kunden löpande under dessa omständigheter.
13.4
Det ovanstående om force majeure gäller även våra underleverantörer.
14
Ändringar av köpvillkoren
14.1
Vitashop Sverige har rätt att göra ändringar i dessa köpvillkor tidsmässigt när det är befogat.
14.2
Vid ändringar uppdateras köpvillkoren på webbplatsen.
14.3
Vitashop Sverige rekommenderar kunden att regelbundet hålla sig uppdaterad om köpvillkoren.
15
Ogiltiga delar av köpvillkoren
15.1
Om det mot förmodan skulle förekomma köpvillkor på denna webbplats som strider mot svensk lagstiftning så gäller svensk lagstiftning före köpvillkoren.
15.2
Om domstol eller skiljenämnd, relevant myndighet skulle finna att någon bestämmelse i dessa villkor är ogiltig eller felaktig ska Vitashop Sverige följa deras beslut om beslutet har stöd i svensk lag.
15.3
Eventuellt felaktiga bestämmelser i köpvillkoren kommer att justeras.
16
Tvister
16.1
I första hand skall kunden och Vitashop Sveriges kundtjänst lösa tvister i samförstånd.
16.2
Om kunden inte känner sig nöjd kan kunden vända sig till konsumentverket eller ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Vid eventuell tvist följer Vitashop Sverige beslut och rekommendationer från ARN eller annan relevant instans.
16.3
Tvister angående dessa villkor/betalning kan även avgöras av allmän domstol.
Denna text är framtagen i samarbete med Webbpoolen